درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/12/08 - 05:12:0
تعداد بازدید: 1104
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

چرا غرب به دنبال تضعیف حکومت‌ها در خاورمیانه است؟
چرا غرب به دنبال تضعیف حکومت‌ها در خاورمیانه است؟

استاد دانشگاه «جورج‌تاون» در مطلبی به بررسی زیربناهای سیاست کشورهای غربی برای تضعیف ساختار حکومت‌ها در منطقه غرب آسیا پرداخته است.

«شیرین هانتر» کارشناس امور بین‌الملل و استاد دانشگاه «جورج تاون» در یادداشتی به توصیف سیاست‌های تجزیه‌طلبانه کشورهای غربی در منطقه غرب آسیا پرداخته و درباره طرح این کشورها برای تضعیف نظام حکومت‌ها در این منطقه هشدار داده است. 

ترجمه متن کامل این یادداشت، که به زبان انگلیسی در وبگاه «لوب‌لاگ» منتشر شده در زیر آمده است؛ لازم به ذکر است ذکر موارد ذیل لزوماً به معنی تأیید همه آنها توسط خبرگزاری انصار نیست. 

«پس از پایان جنگ جهانی دوم، کشورهای خاورمیانه ساختارهای حکومتی خود را تحکیم کردند. در مقابل، طی دو دهه گذشته، این ساختارها تا حد زیادی نابود شده‌اند. 

این فرایند در سال 2003 و با حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق آغاز شد. از آن زمان به بعد، دولت عراق قوام خود را به عنوان یک نهاد دوام‌پذیر تقریباً از دست داده است. عراق در ورطه آشوب و جنگ داخلی گرفتار آمده؛ مناطق تحت سکونت کُردها تقریباً مستقل شده‌اند و پیشنهادهای مختلفی درباره تقسیم کشور به سه بخش مجزا بر پایه ملاک‌های قومی و فرقه‌ای مطرح شده‌اند.  

بعد از آن، بمباران لیبی توسط نیروهای ناتو در سال 2008 عملاً به فروپاشی این کشور منجر شد. سودان به بخش‌های جنوبی و شمالی تجزیه شده است؛ سودان جنوبی کماکان گرفتار چنگال درگیری است و اوضاع اقتصادی و بشردوستانه‌اش رو به وخامت گذاشته است. 

بحران سوریه در سال 2011،  به سرعت به سمت جنگ داخلی پیش رفت. اکنون، بعد از هفت سال درگیری و راه افتادن یک تراژدی عظیم بشردوستانه، بیش از هر زمان دیگر پیداست که سوریه را نمی‌توان بار دیگر یکپارچه کرد. آنچه برای این کشور اتفاق افتاده، ناگزیر بر وقایع لبنان و شاید حتی اردن اثر خواهد گذاشت. 

درباره یمن هم همین صادق است. این کشور، صحنه جنگ بی‌رحمانه‌ای بوده که عربستان سعودی با کمک امارات راه انداخته‌اند. این درگیری، حتی اگر به پایان هم برسد، دشوار بتوان یکپارچه کردن یمن در زمانی معقول را تصور کرد. 

البته، تمامی این حکومت‌ها از قبل شکننده بودند. برخی از تاریخدانان و تحلیلگران می‌گویند که قدرت‌های استعماری، این ساختارهای مصنوعی را بیشتر به فراخور منافع و رقابت‌های میان خودشان ایجاد کردند تا بر اساس دغدغه‌های واقعی برای ماندگاری آن حکومت‌ها در آینده. نخبگان سیاسی هم با سوءمدیریت خود بر سیاست‌های داخلی این حکومت‌های جدید تأثیر گذاشته و در ایجاد هویت‌هایِ ملی، فراسوی شکاف‌های قومی و فرقه‌ای ناکام ماندند. جنگ سرد و موج ملی‌گرایی‌های افراطی و جنبش‌های انقلابی این مشکلات را تشدید کرد. 

از مشخصه‌های دولت‌سازی استعماری، حفظ تنش‌های قومی میان اقلیت‌های قومی و فرقه‌ای بود تا قدرت‌ها پس از ترک آن کشورها بتوانند همچنان نفوذشان را نگاه داشته و در مسائل مستعمره‌های سابق خود دخالت کنند. این راهبرد در خارج از منطقه خاورمیانه به کمال رسیده بود، وقتی که لنین و استالین بخش زیادی از امپراطوری تزاری را به اتحاد جماهیر شوروی ملحق کردند. در واقع، تعداد زیادی از درگیری‌های ارضی فضای پساشوری، میراث سیاست‌های ملی‌گرایانه استالین هستند. در منطقه خاورمیانه کشورهای بریتانیا و فرانسه سیاست‌های خود را بر این راهبرد ’تفرقه‌بینداز و حکومت کن’ بنا کردند. 

دست‌اندازی‌های بیرونی اخیر در مسائل اقلیت کُردهای عراق و سوریه نمونه دیگری از این روش‌های امپریالیستی هستند که قدمتی دیرینه دارند. مشکل  اما این است که ور رفتن با این مسائل آسیب‌زا همیشه نتایج مطلوب به بار نمی‌آورند. به عنوان مثال، استفاده آمریکا از کُردها علیه اقلیت علوی سوریه و دولت بشار اسد تنها موجب خشم ترکیه شده و بحران اعتماد در روابط آمریکا و ترکیه را به همراه داشته است. تلاش مسعود بارزانی برای مستقل کردن کرستان، تنها مشکلات فعلی این کشور را تشدید کرد. 

علی‌رغم این، قدرت‌های بزرگ تا وقتی که هزینه‌های چنین راهبردهایی را قابل قبول بدانند از آنها برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدتشان استفاده خواهند کرد، حتی اگر ادامه این مسیر در درازمدت باعث ایجاد مشکلات برای طرف‌های مختلف، از جمله خود آنها شود. 

در حال حاضر، درباره ایران هم ایده‌ها و راهبردهای مشابهی در کارند. این ایده که ایران بزرگ‌تر از آن است که قدرت‌های بزرگ از بابت آن آسوده‌خاطر باشند از مدت‌ها پیش مطرح بوده، حتی زمانی که ایران بنا به فرض، متحد غرب محسوب می‌شد. یکی از راه‌های پرداختن به این موضوع در دهه‌های گذشته ترویج این تفکر بوده که ایران نه یک دولت-ملت، بلکه امپراطوری‌ای متشکل از گروه‌های قومی مختلف است. با این استدلال، تقسیم ایران به بخش‌های قومی مختلفش، یا چنانکه بعضی از صاحبنظران گفته‌اند «تقلیل آن به هسته پارسی‌اش» هیچ اشکالی ندارد. استفاده از نام «پارس»، در مقابل نام «ایران» بخشی از همین راهبرد است. 

تا کنون کشورهای غربی (و در صدر آنها آمریکا) و سایر مخالفانِ ایرانِ یکپارچه برای پیگیری این هدف، راه غیرمستقیم تشویق جنبش‌های تجزیه‌طلبانه را پیش گرفته‌اند. آنها همچنین تضعیف اقتصاد ایران از طریق تحریم‌ها و سایر روش‌های فشار را در دستور کار قرار داده‌اند و این سیاست‌ را حتی بعد از حصول ’برنامه جامع اقدام مشترک’ که قرار بود به اکثر تحریم‌ها خاتمه بدهد، ادامه داده‌اند. از لحاظ نظری، فرض بر این است که افزایش نارضایتی‌های عمومی از دولت مرکزی تهران می‌تواند جنبش‌های جدایی‌طلبانه را هم تحریک کند. 

برخی از رقیبان ایران در منطقه، آشکارا از چنین سیاستی حمایت کرده‌اند. به عنوان مثال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته که کشورش جنگ را به داخل ایران خواهد برد. حتی آن دسته از کشورهایی که بنا بر فرض با ایران روابط غیرخصمانه دارند، مانند ترکیه و پاکستان، در مقاطعی از عناصر تجزیه‌طلب در ایران حمایت کرده‌اند: ترکیه این کار را در آذربایجان و پاکستان در بلوچستان دنبال کرده است. 

اکنون، نیروهای ضدایرانی هم در داخل منطقه و هم در برخی از کشورهای غربی، علناً از جنگی علیه ایران سخن به میان می‌آورند که می‌تواند این کشور را قطع عضو کند. با وجود این، یک سوال آشکار هست که به ندرت مطرح می‌شود: آیا تمام دیگر قمارهای نظامی اخیر در خاورمیانه و شمال  آفریقا، امنیت حکومت‌های منطقه را افزایش داده‌اند یا از منافع قدرت‌های بزرگ محافظت کرده‌اند؟ آیا نابودی سوریه، اسرائیل را امن‌تر کرده است؟ آیا جنگ یمن امنیت عربستان را بالاتر برده است؟ آیا جنگ عراق ترکیه را امن‌تر کرده است؟ اروپا یا آمریکا از این جنگ‌ها منتفع شده‌اند؟ اوضاع حقوق بشر در این کشورها بهتر شده و دموکراسی در آنها حاکم شده است؟ به هر حال، هدف صوری تمام این ماجراجویی‌ها خاتمه دادن به دیکتاتوری، گسترش دموکراسی و تأمین حقوق مردم کشورهای منطقه بوده است. 

پاسخ تمام این سوالات، با قاطعیت منفی است. به عنوان مثال، جنگ سوریه نیروهای بیرونی را به مرزهای اسرائیل نزدیک‌تر کرده است. با آنکه دولت سوریه چندین دهه است که اقدام مخاطره‌آمیزی علیه اسرائیل صورت نداده، نمی‌توان پیش‌بینی کرد برخی از گروه‌های شبه‌نظامی در آنجا و در دیگر مناطق اطراف آن چه خواهند کرد. در حال حاضر، اروپا در تلاش برای رسیدگی به سیل ورود پناه‌جویان است که باعث ظهور نیروهای سیاسی نگران‌کننده و بدترین بحران اتحادیه اروپا شده است. 

با در نظر گرفتن سابقه 15 سال گذشته، بیایید قدم در راه دیگری بذاریم: نیروهای خارجی دامن زدن به جنگ‌های منطقه‌ای یا کمک به حفظ آنها را متوقف کرده و در عوض، روی تأمین صلح و بازگرداندن ساختارهای نابودشده خاورمیانه متمرکز شوند. مشکل آنجا است که هر یک از طرف‌ها خواستار رسیدن به صلح را طبق تعاریف خودش می‌خواهد و تمایلی به مصالحه ندارد. اما بدون مصالحه، صلح مفهومی دست‌نیافتنی خواهد بود و احتمال بروز جنگ‌ها و تخریب‌گری‌های ویران‌گرتر بر منطقه سایه خواهد افکند. بدون چنین صلحی، رویای دست‌یابی به نظام‌های دموکراتیک‌تر و احترام به حقوق بشر هم خواهد دفن خواهد شد.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9447


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.